A
Máriaradnáról szóló sorozat utolsó része következik. Ha az időjárás kegyes
lesz, akkor jövő héten 5 napot a Retyezátban leszünk, amiről természetesen írni
fogok beszámolót.
Búcsújáró
hagyományok
A
búcsúval kapcsolatos szegedi hagyományokat Bálint Sándor gyűjtötte össze. Szeged
Máriaradnától 130 km-re fekszik, de érkeztek zarándokok Csongrádról, Kiskunfélegyházáról,
Kecskemétről, Zentáról. Az emberek ezeket a nagy távokat gyalog tették meg. A
férfiak mentek elöl, ők vitték a búcsúkeresztet, őket követték a nők. Az
öregeket és a betegeket sátoros kocsira ültették. A betegek bíztak benne, hogy
csodás gyógyulásban lehet részük. A falvakban megálltak és betértek a
templomba, ahol megáldották őket, a falubeliek pedig ételt, italt adtak a
zarándokoknak. A szegediek Makón, Csanádpalotán, Pécskán és Aradon töltötték az
éjszakát. A földön aludtak, reggel pedig mise után indultak tovább. Menet
közben, beszélgettek, énekeltek, imádkoztak. Amikor először meglátták messziről
a radnai templom tornyait, akkor átöltöztek ünneplőbe és úgy folytatták az
utat. Máriaradnán, stációkat jártak, imádkoztak, énekeltek, gyóntak. A helyiek
az érkezőket virággal üdvözölték. A templomban alvásról úgy tartották, hogy
akkor a legerősebb a kép csodatevő ereje és legjobb minél közelebb lenni az
oltárhoz. Ezt templomalvásnak hívták. A búcsújárás képezte a település
gazdaságának alapját, mivel az otthon maradt rokonaiknak a zarándokok vittek
megáldott gyertyát, szentképet, imakönyvet, rózsafűzért, mézeskalácsot. Ezeket búcsúfiáknak
hívták. A szegediek vásároltak nagy, út széli felállításra való kereszteket is,
amelyeket a Maroson szállítottak a városba.
|
A templom belseje 1909-ből (forrás) |
|
A templom belseje most |
Szegeden
számos helyi hagyomány kötődik a radnai búcsúhoz. Azok a fiatalok, akik először
vettek részt a búcsújáráson búcsúkörösztanyát és búcsúkörösztapát választottak.
A körösztszülők a szenteltvízzel vagy a templom kútjából húzott vízzel
meglocsolták az ifjú búcsújárót a következő vers kíséretében:
Én téged megkörösztöllek!
Az Isten áldjon mög, szentöljön mög,
hogy lögyé´ Jézus Krisztus dicsőségire,
Szűz Mária
tisztöletire
Az így
megkeresztelt búcsújárónak a keresztszülő „radnai korozsmát”, megszentelt képet,
imakönyvet, rózsafüzért ajándékozott.
Visszafele útközben a zarándokok zöld ágat téptek, ami a megújulást jelképezte.
A
szegediek szeptember 12-re értek haza, Mária-napra. Nem pihentek le rögtön,
várták őket az otthon maradottak. Először a Dömötör-templomba mentek, utána
mindenki a saját városrészének templomába tért be, végül otthon vendégséget
tartottak. Házasodni, férjhez menni csak akkor lehetett, ha már a fiatal
megjárta a búcsút. Radnát frissen megjártakat menyasszonynak és vőlegénynek
öltöztették. A lányok mirtusz koszorút tettek a fejükre, kezükben virágcsokrot
tartottak és a ruhájukat is virágokkal díszítették fel. Ezt mondták nekik: „té mán férjhő´möhetsz, vótá Radnán...”A
legények a mellükre tűzött vőlegényvirággal jelezték, hogy először járták meg
Radnát. Szintén házassággal kapcsolatos szokás, hogy a jegyeseknek együtt
kellett elmennie Radnára és vissza. Ha nem vesztek össze útközben, akkor megtartották
az esküvőt.
Szegeden
Máriaradnához kötődik néhány mondás és
szokás. A böllért így bíztatták: „Akkora sonkát vágjon, hogy Radnát is
megjárhassuk vele!” Ha valakiről nem tudtak jót mondani, így jellemezték:
„szereti a meggyöt, vót Radnán, jól táncol, szépen fordul”. Tápén a kenyeret
Radna felé fordulva szegték meg.
|
Szerintem abból a kútbúl húzták a vizet a búcsúkörösztöléshez (forrás) |
Források:
|
Az orgona |
Címkék: Arad-hegyalja, helytörténet, Máriaradna, Radna, Szeged